بررسی ارزش بنا نسبت به عمر بنا

بررسی ارزش بنا نسبت به عمر بنا

قیمت گذاری ملک‌ها یکی از مسائل مهم در بازار املاک و مستغلات میباشد. در فرآیند قیمت گذاری، عوامل متعددی در نظر گرفته میشوند که یکی از این عوامل، عمر بنا میباشد. عمر بنا به عنوان یکی از مؤلفه‌های ارزش یک ملک، تأثیر مهمی در قیمت نهایی آن دارد. در این مطلب از املاک عاقبتی، به بررسی تأثیر عمر بنا در قیمت گذاری ملک خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

مفهوم عمر بنا در معاملات مسکن چیست؟

هنگام خرید یک ملک یا ساختمان می بایست نکات بسیاری را مد نظر بگیرید. از جمله این نکات می ‌توان به موقعیت ساختمان، نوع بنا، عمر بنا و… اشاره کرد. از میان این موارد، عمر بنای ساختمان اولین و مهم ترین مورد برای خرید و یا اجاره آن میباشد، زیرا تاثیر مستقیمی در قیمت گذاری ساختمان دارد.

بعد از اینکه عمر مفید یک ساختمان مشخص شد، در صورت گذر از بازه زمانی معین، از ردیف ساختمان های نوساز خارج میشود و در دسته ساختمان های قدیمی و کلنگی قرار می گیرد.

بنابراین نحوه مشخص شدن نوساز یا کلنگی بودن یک ساختمان که اهمیت بسیار زیادی در بازار املاک دارد نیز بدین صورت میباشد.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در بازار مسکن

بررسی ارزش بنا نسبت به عمر بنا

 آیا عمربنا بر روی قیمت آن تأثیر دارد؟

به طور قطع سن بنا و عمر مفید آن تأثیر مستقیمی بر روی ارزش ساختمان دارد. عمر مفید یک ساختمان نهایتاً ۳۰ سال میباشد.

هر چقدر که سن آن کمتر باشد، قیمت آن بیشتر میباشد. به همین دلیل افرادی که تصمیم دارند هزینه کمتری را صرف خرید آپارتمان یا ویلایی کنند؛ به سراغ خانه‌هایی که سال ساخت بیشتر دارند، می‌روند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر عمر بنا بیشتر باشد، هزینه‌های جانبی آن بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رابطه قیمت مصالح ساختمانی با قیمت ملک

بررسی ارزش بنا نسبت به عمر بنا

تأثیر عمر بنا در قیمت گذاری ملک

  1. موقعیت جغرافیایی: عمر بنا ممکن است تأثیری در موقعیت جغرافیایی ملک داشته باشد. در برخی مناطق، ساختمان‌های قدیمی‌تر ممکن است در موقعیت‌های مرکزی و دسترسی آسان قرار داشته باشند که میتواند ارزش ملک را افزایش دهد.
  2. تطابق با نیازهای بازار: سن بنا میتواند تأثیری در تطابق ملک با نیازهای بازار داشته باشد. برخی مشتریان ممکن است به دنبال ساختمان‌های قدیمی‌تر و با ارزش تاریخی باشند، که می‌تواند ارزش ملک را افزایش دهد. در عین حال، برخی دیگر به دنبال ساختمان‌های جدیدتر با امکانات مدرن هستند که می‌تواند ارزش ملک را کاهش دهد.
  3. فرسودگی: ساختمان‌هایی که سن بالاتری دارند ممکن است به دلیل عمر طولانی و استفاده طولانی مدت، علائم فرسودگی نشان دهند. این شامل مشکلاتی مانند خرابی‌های سازه‌ای، نفوذ آب، خوردگی و ترک‌ها میباشد. این مشکلات می‌توانند ارزش ملک را به شدت کاهش دهند و نیازمند تعمیر و بازسازی باشند.
  4. قابلیت استفاده: ساختمان‌هایی که سن بالاتری دارند ممکن است ساختار و طراحی منسوخی داشته باشند که منجر به ناتوانی در تأمین نیازهای مدرن میشود. به عنوان مثال، ساختمان‌هایی با سن بالا ممکن است سیستم‌های برقی و لوله کشی قدیمی و نامناسبی داشته باشند که نیاز به بهبود آن میباشد.
  5. محدودیت‌های قانونی: در برخی موارد، ساختمان‌هایی که سن بالاتری دارند ممکن است با محدودیت‌های قانونی همراه باشند. مثلاً در برخی مناطق، ساختمان‌های تاریخی و با سن بالا ممکن است محدودیت‌هایی در مورد تغییرات ساختاری و زیباسازی داشته باشند، که می‌تواند تأثیری در ارزش و قیمت ملک داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خرید یخچال یا خونه ؟؟

بررسی ارزش بنا نسبت به عمر بنا

راه های تشخیص قدمت بنا و تعیین عمر بنا

در حال حاضر بزرگ‌ترین اختلافی که بین فروشندگان و خریداران ساختمان وجود دارد همین تعیین عمر بنا ملک میباشد. پیش از اینکه اقدام به خرید ملک کنید با مشاورین مجرب و خبره املاک عاقبتی در ارتباط باشید. مشاورین ما میتوانند بهترین گزینه ها را برای خرید ملک به شما عزیزان معرفی کنند.

برای ارتباط با مشاورین ما کلیک فرمایید

روش های مختلفی برای تشخیص قدمت بنا و تعیین عمر بنا صورت میگیرد، که در ادامه به مهم ترین و کاربردی ترین آنها می پردازیم:

  1.  تعیین قدمت واقعی ساختمان: تمامی افراد متخصص در زمینه ساخت و ساز به این مسئله اذعان دارند که برای تعیین قدمت واقعی ساختمان می توان تاریخی که برای اولین بار اقدام به پی ریزی ساختمان و فونداسیون سازه تشکیل شده مبنای عمر واقعی ساختمان در نظر گرفت، در واقع تاریخ دریافت جواز ساختمانی و پی ریزی اولیه به خوبی عمر واقعی ساختمان را مشخص خواهد کرد. که این مسئله برای بانک ها و موسسات اعتباری حائز اهمیت میباشد چرا که قدمت واقعی ساختمان از دیدگاه کارشناس بانک مصادف با اعطای تسهیلات بانک برای ساخت ملک میباشد.
  2. تعیین سن بهره‌برداری ساختمان: دومین روشی که برای تعیین قدمت بنا توسط کارشناسان راه و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد تعیین سن بهره داری ساختمان میباشد، که برای مشخص شدن سن بهره‌برداری باید از تاریخ مجوز پایان کار، سند قطعی ملک و صورت مجلس تفکیکی اطلاع داشته باشید؛ چرا که با استفاده از این تاریخ می توان سن سندی بنا را تعیین کرد. برای قیمت گذاری ملک و معامله ساختمان از سن سندی و سن بهره‌برداری استفاده می کنند. که برای این کار باید خریدار کپی جواز ساختمانی را در اختیار فروشنده قرار دهد تا با مطابقت دادن تاریخ جواز ساختمانی با تاریخ نصب انشعابات ساختمان، عمر سندی ساختمان مشخص گردد.
  3. دیدن قبض برق ساختمان: یکی از راحت ترین و کاربردی ترین روش ها برای تعیین عمر بنا در اختیار داشتن قبض برق میباشد، چرا که در قبض برق تاریخ نصب کنتور برق درج شده است و اکثر کارشناسان درصد راستی آزمایی این روش را بیش از نود درصد می‌دانند و ده درصد خطا هم مربوط به زمانی است که مشکلی برای کنتور برق رخ داده باشد و اداره برق مجبور به تعویض کنتور شده است. در این مواقع تاریخ نصب کنتور جدید در قبض برق درج میشود که در این صورت کارشناسان دچار خطا و اشتباه برای محاسبه عمر بنا خواهند شد.
  4. مراجعه به شهرداری: در این روش شما می توانید به سازمان شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است مراجعه کنید و تمامی اطلاعات مورد نیاز همچون نام مالک، تاریخ صدور جواز ساخت، پلاک ثبتی،  و… را با ارائه مدارک از شهرداری دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید: مشکل بازار مسکن کجاست؟

توجه شما عزیزان را  به تماشای این کلیپ جلب مینمایم.