داوری در رای قاضی چه تاثیری داره ؟

داوری در رای قاضی چه تاثیری داره ؟

بهترین و بی دردسر ترین روش برای حل و فصل دعاوی و اختلافات، انجام گفتگوی مسالمت‌آمیز و حل آن اختلاف، میان طرفین با حضور داور یا میانجیگر میباشد. در قانون، به ویژه در قراردادها، نهاد داوری به منظور حل مشکلات و اختلافات ناشی از قراردادها در نظر گرفته شده است. بنابراین، افرادی که صلاحیت اقامه دعوا را دارند، می‌توانند اختلافات خود را به یک یا چند داور مراجعه کنند. در ادامه این مطلب از املاک عاقبتی به بررسی موضوع ” داوری در رای قاضی چه تاثیری داره ؟ ” خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

محدودیت‌های قانونی در انتخاب داور

طبق قانون برخی از دعاوی قابلیت ارجاع به داوری را ندارند. مواردی مانند:

  1. وقوع جرم
  2. ورشکستگی
  3. اصل نکاح یا طلاق و …

توسط داور قابل رسیدگی نمیباشد. علاوه بر این برخی از افراد نمی‌توانند به عنوان داور انتخاب شوند مانند: قضات و کارمندان محاکم، اشخاص ذی نفع در دعوا و یا افرادی که به موجب حکم دادگاه از داوری محروم شده‌اند. اختیارات داور را طرفین تعیین می‌کنند و داور بایستی در محدود تعیین شده خود اقدام به صدور رای نماید.

بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی املاک زیر نظر وکیل پایه یک

داوری در رای قاضی چه تاثیری داره ؟

شرایط ابطال رای داوری

مواردی که می‌توانند منجر به ابطال رای داوری شوند، شامل موارد زیر میباشند:

  1. عدم صلاحیت داور: اگر داور صلاحیت لازم برای صدور رای را نداشته باشد، رای داوری ابطال میشود.
  2. تجاوز به موضوع داوری: اگر داور به امور خارج از موضوع ارجاع شده به او رای دهد و صلاحیت لازم را نداشته باشد، رای داوری ابطال میشود.
  3. نقض فرایند داوری: اگر روند فرایند داوری به نحوی نقض شود که تأثیری بر عدالت و صحت رای داوری داشته باشد، رای داوری ابطال میشود.
  4. تبعیض و تعارض منافع: اگر داور تبعیضی را در ارائه رای خود اعمال کند یا درگیری منافع شخصی باشد که می‌تواند تأثیر منفی بر رای داوری داشته باشد، رای داوری ابطال میشود.
  5. نقض قوانین و ضوابط مربوطه: اگر داور در صدور رای خود قوانین و ضوابط مربوطه را نقض کند، رای داوری ابطال میشود.
  6.  اگر رأی داور با آنچه در دفتر املاک یا بین اصحاب دعوا در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و دارای اعتبار قانونی است، مخالف باشد، رای داوری ابطال میشود.

روش های ابطال رای داور

  1. در صورت وجود موارد و شرایط ابطال رای داوری، هر یک از طرفین می‌توانند در طول مدت بیست روز (برای ساکنان ایران) یا دو ماه (برای ساکنان خارج از ایران) پس از ابلاغ رای داور، درخواست حکم بطلان رای داور را از دادگاه درخواست بدهند.
  2. شیوه باطل کردن رأی داوری، با ثبت نمودن دادخواست برای این موضوع، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر میباشد.

بیشتر بخوانید: فقط و فقط خریدار میتونه فسخ کنه !