رابطه قیمت مصالح ساختمانی با قیمت مسکن

رابطه قیمت مصالح ساختمانی با قیمت مسکن

قیمت مصالح ساختمانی تابع موارد خاصی نیز میباشد و می‌توان اذعان داشت که نوسانات قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند تاثیر بسزایی برروی قیمت مسکن داشته باشد و آن را تحت الشعاع قرار دهد. مدتی است که سازندگان خانه با معضل گرانی مصالح ساختمانی مواجه شده‌اند و این موضوع یکی از دلایل بسیار مهمی است که بسیاری از پروژه‌های ساخت و ساز به حالت تعلیق درآمده و برای سازندگان ساخت و ساز سودآور نیست. در ادامه این مطلب از املاک عاقبتی به بررسی موضوع رابطه قیمت مصالح ساختمانی با قیمت مسکن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

رشد شاخص بهای مصالح ساختمانی

بحران هزینه‌های ساخت و ساز مسکن و دیگر ساختمان‌ها سبب نگرانی بسیاری از سازندگان شده است، متاسفانه حتی برخی از پیمانکاران و کارفرمایان در این حوزه به آستانه ورشکستگی رسیده اند. مدتی است که هزینه ساخت خانه به شدت افزایش یافته و این موضوع تاثیر چشمگیری بر قیمت خانه در تمام نقاط ایران داشته است. در واقع هزینه بسیار بالا ساخت مسکن در مشهد و سایر شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین سبب شده است تا قیمت خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های تجاری با رشد بی سابقه‌ای مواجه شوند.

بیشتر بخوانید: مشارکت در ساخت شهر مشهد

رابطه قیمت مصالح ساختمانی با قیمت مسکن

عوامل تاثیر گذار در قیمت مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۳

همانگونه که در ابتدا مطلب ذکر شد بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی تحت تأثیر فاکتورهای متعددی است از جمله این عوامل می‌توان به تغییر قیمت در منابع و مواد اولیه اشاره کرد. چنانچه مواد اولیه محصولات عرضه شده در بورس کالا از جمله قیر و سیمان، یونولیت، شن و … رشد قیمت داشته باشد، قیمت تمام شده این محصولات نیز بیشتر خواهد بود.

نرخ ارز نیز یکی دیگر از متغیرهای مهم در تعیین و پیش‌بینی قیمت مصالح ساختمانی میباشد. چنانچه روند صعودی قیمت ارز در کشور به همین منوال ادامه داشته باشد، پیش بینی می‌کنیم که قیمت مصالح نسبت به سال ۱۴۰۲ بیشتر خواهد شد.

میزان عرضه و تقاضا نیز از دیگر فاکتورهای اثرگذار بر قیمت تمام شده مصالح از جمله قیمت روز یونولیت سقفی، قیمت سیمان، شن، قیمت تیرآهن و… است. اگر میزان تقاضا از سوی خریداران به دلیل افزایش قیمت‌ها و رکود بازار کم شود، قیمت مصالح نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. چنانچه از سوی دولت برنامه مدونی برای فروش و قیمت گذاری مناسب مصالح ساختمانی ایجاد شود، مشتریان بیشتری میتوانند وارد این بازار شوند و محصولات را به صورت عمده خریداری کنند. در نتیجه با افزایش تقاضا، هزینه تمام شده تولید و عرضه محصولات در بورس نیز کاهش می‌یابد.

خرید و معامله مصالح ساختمانی ضروری و مهم از جمله تیر آهن، شن، ماسه، سیمان و… از بازار بورس کالا نسبت به بازار آزاد مقرون به صرفه‌تر است و در حال حاضر به دلیل تعرفه‌های دولتی خریداران و عرضه کنندگان بیشتری در این بازار حضور دارند، چراکه مصرف کنندگان می‌توانند با قیمت درب کارخانه مصالح مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما یکی از مهم‌ترین فاکتورها در میزان خرید مصرف کنندگان نهایی، قیمت هر محصول می‌باشد. بنابراین مشاهده می‌کنیم که تحت تأثیر عواملی چون تورم و همچنین نوسانات ارزی هزینه‌های مربوط به خرید مصالح نیز افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اگر از خرید ملک در سال گذشته جاماندید این پیشنهاد برای شماست