عقد قراردادهای مدیریت پیمان

عقد قراردادهای مدیریت پیمان

قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

قرارداد مدیریت پیمان، قراردادی‌ است که بر طبق آن کارفرما مدیریت اجرایی یک پروژه ساختمانی را به یک پیمانکار حقیقی یا حقوقی محول می کند. بجز کارفرما و پیمانکار، مشاور نیز در قرارداد مدیریت پیمان نقش مهمی دارد.در قرارداد مدیریت پیمان فردی که هزینه پروژه را فراهم می‌کند و مالک پروژه می‌باشد کارفرما است که در طی قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان، کار را به پیمانکار حقیقی یا حقوقی یا همان مجری عملیات پیمانکاری‌ با وظیفه اجرای تمام یا بخشی از پروژه بر اساس حکم قرارداد می‌سپارد.

از فرد مهم دیگر در قرارداد مدیریت پیمان مشاور است؛ اصلی‌ترین مسئولیت مشاور در قرارداد مدیریت پیمان کم کردن و به حداقل رساندن ریسک‌ها، خطرات فنی و عملیاتی پروژه و همچنین تضمین امنیت بیشتر مالی پروژه می‌باشد. مشاوران همچنین نقش رابط بین خواسته‌ها و نظرات کارفرما با پیمانکار را دارند و تلاش خود را برای اجرای بهتر پروژه ساختمانی با استفاده از طراحی نقشه ساختمان با بهترین کیفیت و طرح‌های توجیهی پیمانکار انجام می دهد.

به همین دلیل انتخاب مشاور مناسب بوسیله کارفرما یکی از موارد مهم و تأثیرگذار است زیرا مشاوری که به درستی کار خود را در اجرای پروژه انجام می‌دهد سرعت انجام پروژه و امنیت مالی پروژه را به حداکثر می‌رساند و همچنین موجب به حداقل رسیدن ریسک‌ها و اشتباهات عملیاتی و اجرایی می‌شود.

مدیر در روش پیمان مدیریت، مانند عضوی از تیم کارفرما است که بر طبق حق الزحمه‌ای مورد توافق طرفین قرارداد یعنی مالک و سازنده و بدور از تمامی تمایلات سودجویانه موجود در پیمانکاری، خدمات مدیریت در زمان ساخت پروژه را انجام می‌دهد. روش پیمان مدیریت به دنبال اصلاح روش‌های مدیریتی برای اجرای ساختمان با هدف تسریع امور و کاهش هزینه ها و خسارات می‌باشد.

عقد قراردادهای مدیریت پیمان

انواع قرارداد مدیریت پیمان

این قراردادها با توجه به نوع مدیریت پروژه، به انواع زیر تقسیم بندی می شود:

  1. پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان
  2. پیمان امانی
  3. پیمان دستمزدی
  4. پیمان های خاص (گلوبال)
  5. پیمان طرح و اجرا
  6. پیمان با تعیین پیمانکار عمومی
  7. پیمان کلید در دست یا B.O.T
  8. پیمان فاینانس (Finace)

توجه به این نکته ضروری است که هر یک از قراردادهای مذکور بر حسب روش اجرا، نحوه محاسبات و پرداخت هزینه ها و سود، دارای تعریف مختص به خود بوده و ویژگی های متفاوتی دارد. برای مثال در قراردادهای پیمان امانی، پیمانکار؛ تمامی مسئولیت های پروژه از جمله عوامل اجرایی لازم اعم از نیروی انسانی، ماشین آلات، تجهیزات و مصالح ساختمانی را تهیه نموده و مدیریت اجرایی پروژه بر عهده کارفرما می باشد.

عقد قراردادهای مدیریت پیمان

شرایط قرارداد مدیریت پیمان

نکته ای که در قراردادهای مدیریت پیمان می بایست مورد توجه قرار گیرد، این است که شرایط و ضوابط ذکر شده برای این گونه قراردادها، در متن عقد، رعایت گردیده و به آن ها عمل شود. در صورتی که این ضوابط در متن قراردادهای مدیریت پیمان لحاظ نگردد، این عقد فاقد اثر حقوقی قلمداد خواهد گردید. به همین دلیل در این قسمت از مقاله، به بیان مهم ترین شرایط قرارداد مدیریت پیمان اختصاص داده شده است.

  • اولین شرط از شرایط قرارداد مدیریت پیمان آن است که بنابر ماده 13 قانون کار، درمواردی که کار از طریق پیمانکاری، من جمله مدیریت پیمان، انجام می یابد، کارفرما مکلف است قرارداد خود را با پیمانکار به نحوی منعقد نماید که در آن پیمانکار متعهد گردد که تمامی مقررات قانون کار را در مورد کارکنان خود اعمال نماید.
  • همچنین لازم است که در قراردادهای مدیریت پیمان یا پروژه، شرایط کلی صحت قرارداد نیز رعایت شود که این شرایط بنابر ماده 190 قانون مدنی، عبارتند از: قصد طرفین و رضای آنها؛ اهلیت موضوع؛ معین بودن موضوع مورد معامله و مشروعیت جهت قرارداد. همچنین، به موجب ماده 211 همین قانون، طرفین عقد می بایست برای انعقاد قرارداد، اهلیت داشته باشند. برای اینکه متعاملین، اهل محسوب شوند، باید بالغ و عاقل و رشید باشند.
  • و در نهایت، در قراردادهای مدیریت پیمان که یک یا دو طرف آن دولت می باشد، می بایست شرایط عمومی پیمان که هر ساله از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می شود، نیز مورد رعایت قرار گیرد. شرایط عمومی پیمان در قراردادهای پیمانکاری از جمله مدیریت پیمان، به بیان مسائل کلیدی و مورد نیاز قراردادهای پیمانکاری می پردازد و از مفاهیم این قراردادها رفع ابهام می نماید. این شرایط، شامل بیان حدود حقوق و تعهدات طرفین، فسخ قرارداد، خاتمه آن و …. می گردد.

عقد قراردادهای مدیریت پیمان

مزایای روش مدیریت پیمان چیست؟

روش مدیریت پیمان مزایای متعددی دارد که مهمترین آن عبارت است از:

۱- با توجه به اینکه نظارت بر عملیات اجرایی پیمانکاران ساخت بر عهده مدیر پیمان است، نیازی به خدمات نظارتی مهندسین مشاور نیست.

۲- پرداخت حق الزحمه مدیر پیمان به صورت تدریجی و همزمان و متناسب با هزینه اجرای پروژه خواهد بود.

۳- اگر مدیر پیمان از ابتدا فاز طراحی به کار گرفته شود، می‌تواند تجربیات مربوط به ساخت خود را در طراحی‌ها اعمال نماید. این امر در نتیجه موجب کاهش زمان، هزینه، اجرایی شدن بهتر طرح‌ها می‌گردد.

۴- مدیر پیمان مانند عضوی از تیم کارفرما است و به این علت وی دیگر تمایلات سودجویانه پیمانکاری را ندارد و تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با ایشان در پروژه‌های آینده خواهد بود.

۵- حضور مدیر پیمان باعث ایجاد هماهنگی میان پیمانکاران ساخت و رفع مشکلات آنان به لحاظ عدم تداخل کاری می‌گردد.

نکات مهم قرارداد مدیریت پیمان

  • مدیر پیمان باید یک نسخه از قراردادهایی که با پیمانکاران و پیمانکاران جزء بسته شده است را به کارفرما ارائه دهد.
  • تمامی پرداخت‌ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء بر طبق درصد پیشرفت کار انجام می‌گیرد.
  • از مهمترین وظایف کارفرما پرداخت هزینه‌های مندرج در قرارداد می‌باشد.
  • پیمانکار وظیفه دارد صورت هزینه‌های انجام گردیده را با تأیید مهندس ناظر تهیه و آنرا حداکثر هر …روز یکبار به کارفرما تحویل دهد.
  • مدیر پیمان هزینه‌های اجرای پروژه‌ را براساس نقشه‌ها، مشخصات فنی و اجرایی برآورد اولیه می‌کند و بعد از تأیید کارفرما عملیات اجرایی باید توسط مدیر پیمان آغاز گردد.
  • مدیر پیمان فرد امین کارفرما می‌باشد و وظیفه دارد در تمامی مراحل اجرای ساختمان رعایت منافع و صلاح کارفرما را در نظر بگیرد.
  • از مهمترین وظیفه‌های مدیر پیمان نظارت کامل و دقیق برای ایجاد هماهنگی‌های لازم جهت اجرای به موقع و صحیح ساختمان است.
  • مدیر پیمان مسئول کلیه فعالیت‌های اجرایی ساختمان و همچنین تعیین پیمانکاران برای هر یک از بخش ساختمان و انعقاد قرارداد با آنها می‌باشد.
  • در قرارداد مدیریت پیمان باید ذکر گردد که مدیر پیمان تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند موضوع قرارداد را به فرد دیگر تحویل دهد.
  • در قرارداد مدیریت پیمان باید ذکر شود که تهیه و خرید تمامی مصالح و خرید یا اجاره لوازم ابزار و ماشین آلات مورد نیاز به عهده پیمانکار می باشد.
  • اقدام برای اخذ انشعابات آب، برق، گاز و … به عهده پیمانکار و هزینه کارفرما می‌باشد.
  • پیمانکار از زمان تحویل کارگاه تا زمان تحویل موقت ساختمان به کارفرما، مسئول نگهداری و محافظت از ساختمان و اجناس خریداری شده موجود در محل ساختمان البته با هزینه کارفرما می باشد.

عقد قراردادهای مدیریت پیمان

کارگزاری املاک عاقبتی آماده عقد قرارداد برای اجرای مدیریت پیمان ساختمان و ملک شما از صفر تا 100 به صورت حرفه ای می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

اطلاعات تماس املاک عاقبتی

تلفن: ۳۷۰۲۷-۰۵۱

همراه : ۵۰۹۰-۵۱۰-۰۹۱۵