مسئولیت تضامنی چیست؟

مسئولیت تضامنی چیست؟

املاک عاقبتی قصد دارد در این مطلب به بررسی موضوع مسئولیت تضامنی بپردازد با ما همراه باشید.

مسئولیت تضامنی به چه معناست؟

به این معناست که شخص علاوه بر اینکه بابت تعهدات و اعمال خود در برابر دیگران مسئول است و باید پاسخگو باشد ،نسبت به اعمال و اقدامات دیگران نیز پاسخگو و مسئول میباشد.

حدود مسئولیت و تعهدات شرکا در نمونه قرارداد مشارکت تضامنی چگونه است؟

به طور مثال فرض کنید که سه شخص، قرارداد شراکت بین سه نفر را امضا کرده و آورده هر سه آن‌ها یکسان میباشد. در اینجا دو حالت را می‌توانیم برای تعیین حدود مسئولیت این سه شریک در نظر بگیریم که شامل:

  • حالت اول: زمانی که در قرارداد مشارکت، حدود و نوع مسئولیت هر یک از این سه شریک مشخص نشده باشد. در این حالت، حدود مسئولیت و تعهدات هر یک از شرکا به نسبت یک سوم تعیین میشود.
  • حالت دوم: در قرارداد مشارکت ذکر شده است که؛ شرکا به صورت تضامنی در خصوص انجام تعهدات قرارداد مشارکت مسئولیت دارند. در این حالت، پس از تنظیم قرارداد، هر یک از سه شریک به تنهایی مسئول ایفای تمام تعهدات میباشند.

ممکن است که هر یک از این سه شریک به تعهدات خود عمل نکنند. در این صورت، شریک یا شرکای دیگر نسبت به انجام تعهداتی که ایفا نشده است دارای مسئولیت تضامنی میباشند و باید نسبت به انجام آن‌ها اقدام کنند. شریک یا شرکایی که نسبت به انجام تعهدات شریک دیگر اقدام کرده‌اند باید پس از ایفاء تعهدات به او (شریکی که تعهداتش را انجام نداده است) مراجعه کنند و هزینه ایفای تعهدات را از او بگیرند.

در قرارداد مشارکت معمولاً هزینه‌ها و خسارات نیز با توجه به آورده و سهم شرکا میان آن‌ها تقسیم می‌شود اما در قراردادهای مشارکت تضامنی، هر یک از شرکا به تنهایی مسئول پرداخت تمام هزینه‌ها و جبران تمام خسارت‌ها میباشند.

بیشتر بخوانید: چِک بی اعتبار

آورده شرکا در قرارداد مشارکت تضامنی چگونه تعیین می‌شود؟

منظور از آورده در نمونه قرارداد مشارکت تضامنی، آن سرمایه‌ای است که شرکای ضامن با خود می‌آورند. آورده شرکای ضامن می‌تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد. مهارت و تخصص هر یک از شرکای ضامن نیز یک نوعی آورده محسوب می‌شود. بنابراین ممکن است که آورده تمامی شرکا از لحاظ ارزش اقتصادی با یکدیگر یکسان نباشد. بنابراین حتما لازم است که آورده هر یک از شرکای ضامن و ارزش اقتصادی آن را به صورت دقیق و با ذکر جزئیات در شراکت نامه ذکر شود.

بیشتر بخوانید: قدیما فرق میکرد