چِک بی اعتبار

چِک بی اعتبار

یکی از معضلات مالکین و فروشندگان در هنگام فروش ملک خود این است که آیا خریدار در مهلت مشخص شده در قرارداد می تواند الباقی ثمن معامله را بپردازد یا خیر؟ در این مطلب از املاک عاقبتی در مورد چک در مبایعه نامه بحث خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

چک در مبایعه نامه را چگونه تنظیم نماییم؟

  1. در موقع صدور چک حتما متن چک را شخصا و با دست‌خط و قلم خود بنویسید.
  2. ابتدا متن چک را بنویسید و بعد آن را امضا نمایید و از ثبت امضا و تاریخ، بدون تکمیل متن چک جدا خودداری کنید.
  3. از امضاهای آسان و ساده ای که به راحتی جعل می‌شوند استفاده نکنید و در زیر امضا نام و نام خانوادگی خود را بنویسید.
  4. در قسمت «در وجه» که روی چک درج شده است اسم شخص دریافت‌کننده را ذکر نمایید و از عبارت حامل استفاده نکنید.
  5. و در نهایت چک‌های دریافتی را نیز در وجه خود دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: عقد قراردادهای خرید و فروش املاک

چِک بی اعتبار

نکاتی که در زمان تنظیم قرارداد باید در خصوص چک بدانید

  1. حتما در متن قرارداد شماره چک‌هایی که بین دو طرف معامله رد و بدل می‌‎شود قید کنید تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.
  2. در معامله با افراد و قبل از دریافت چک، بهتر است تا از حساب فرد استعلام بگیرید، استعلام از حساب اشخاص به شما نشان می‌دهد که آیا شخص می‌‎تواند به تعهدات خود مبنی بر پرداخت عمل کند یا خیر.
  3. استفاده از چک‌های عادی در معاملات توصیه نمی‌شود چرا که در این موارد، به جز اعتبار شخص صاحب حساب، هیچ گونه تضمینی برای پاس شدن چک وجود ندارد و با توجه به خطراتی که دارد در معاملات ملکی رواج کمتری دارد.
  4. در معاملات ملکی بهترین و مناسبتر گزینه استفاده از چک های صیادی میباشد. چک‌های صیاد امنیت بیشتری نسبت به چک‌های قدیمی دارند و جنس کاغذ و آرم‌های برجسته آن قابل جعل نیست. هر برگ چک دارای کد شناسه صیاد اختصاصی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات صاحب حساب را به دست آورد و از حساب شخص استعلام گرفت.
  5. ازچک بین بانکی رمزدار تضمین شده می توانید استفاده نمایید. این چک توسط یک بانک صادر و تضمین پرداخت آن به عهده همان بانک صادر کننده می باشد. این نوع چک برای انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر استفاده می شود واز مزایای آن امنیت و عدم امکان سو استفاده از آن و همچنین تضمین پرداخت آن است و همینطور ‌هیچکس غیر از شخصی که چک رو دریافت کرده و نام وی روی چک می باشد نمی تواند چک رو وصول کند و صدور این نوع چک در وجه حامل ممنوع میباشد، فقط مشکلی که این نوع چک دارد این است که شما نمی‌توانید به صورت نقدی دریافت نماییم و فقط باید به حساب شما واریز شود.
  6.  توجه داشته باشید که چکی که در معامله دریافت می‌کنید تا حد امکان به نام خود فرد باشد و از حساب بانک‌های تاییدشده کشور صادر شده باشد.
  7. چنانچه تعداد خریداران بیش از یک نفر است اما فقط یک چک دارند، سایر خریداران باید پشت چک را به ‌عنوان ضامن امضا کنند.
  8. این موضوع را در قرارداد ذکر کنید که چک بدل از اصل تعهد به پرداخت ثمن نباشد تا چنانچه به هر دلیل چک مفقود شد، بتوانید بر اساس قرارداد اقدام نمایید. در غیر این صورت دادگاه حق شما را منحصر در مطالبه بر اساس خود چک می‌داند.